Будівництво і запуск нових об'єктів, реконцепция, реновація, реконструкція.
Ці поняття зараз як ніколи актуальні для українського ринку торгової нерухомості. Найближчим часом до відкриття анонсовано ряд великих ТРЦ, «досвідчені» ТРЦ планують оновлення та розширення. І все для того, щоб бути цікавими своїм відвідувачам, дивувати і привертати увагу.
При цьому, у кожного ТРЦ є своя родзинка, його унікальні елементи, що формують в цілому образ, асоціації та імідж будь-якого торгового центру.
Для цього ТРЦ особлива увага приділяється різноманітним елементів декору та оздоблення: як зовнішнього, що розміщується на фасадах, дахах будівель ТРЦ, так і внутрішнього, з елементами зонування, що формує світлі відкриті простори, використовуючи незвичайні обробки, матеріали і т.д.
Щоб подальша експлуатація всього ТРЦ і окремих його елементів не перетворилася в постійну проблему, при виборі будь-якого матеріалу ще на стадії проектування, будівництва або ремонту ТРЦ необхідно консультуватися з обслуговуючими компаніями. Саме тому в рамках конференції «Експлуатація ТРЦ: економія + ефективність», яку вже четвертий рік поспіль організовує «Malls Club», наші фахівці зосередилися на темі спеціальних робіт для ТРЦ, що дозволяють доглядати і безпроблемно обслуговувати елементи декору ТРЦ.
В даному матеріалі мова піде тільки про нюанси обслуговування зовнішніх елементів ТРЦ: фасаду і атріумів. У наступній статті розповімо про спеціальні роботи всередині торгових центрів, важливі моменти, які варто враховувати під час вибору елементів декору та оздоблювальних матеріалів на етапі будівництва, а також видах спеціальних робіт, які найчастіше використовуються в ТРЦ.
Атріуми - друге світло - архітектурний прийом, який все частіше використовують ТРЦ в наш час, забезпечуючи природне освітлення для внутрішніх приміщень торгового центру.
Найбільш поширені види атріумів:
- скляні;
- мембранні системи на основі ПВХ;
- мембранні системи на основі фторопласта.
Атріум. СКЛО.
ТРЦ найчастіше використовують скляні перекриття для своїх атріумів. При цьому, скляні атріуми мають ряд незаперечних технічних переваг:
- міцність;
- довговічність;
- прозорість.
Найбільш поширений спосіб догляду за атріумами - мийка із залученням промислових альпіністів.
Недоліки скляних атріумів:
- крихкість;
- високий коефіцієнт теплопровідності;
- підвищені вимоги до міцності каркасів;
- підвищені витрати на експлуатацію та ремонт.
Щоб уникнути проблем з експлуатацією і обслуговуванням атріумних конструкцій, на етапі конструювання необхідно передбачати ряд важливих моментів:
- Можливість закріплення промислових альпіністів зовні (важливо, як для ремонтних робіт, так і для обслуговування).
- При дуже великій висоті розташування купола всередині будівлі, також необхідно передбачати можливість закріплення альпіністів або спеціальні майданчики, з яких є можливість дістати до купола інвентарем.
- Передбачити додаткові навантаження на конструкції (вага альпіністів, спорядження і т.д.).
Атріум. МЕМБРАНИ
Переваги атріумів:
- легкість монтажу;
- менше вимог по навантаженнях на каркас;
- зменшення витрат на обслуговування і ремонт.
Використання мембранних матеріалів для перекриття атріумів - спосіб, менш поширений для ТРЦ, ніж скління, проте на інших об'єктах доводить свою ефективність. Найбільш відомий приклад використання спеціального мембранного ПВХ покриття - НСК «Олімпійський».
Головною перевагою в частині обслуговування (очищення і прибирання) є наявність спеціального покриття поверхні матеріалу, яке не вимагає мийки, очищення і т.д.
ФАСАД
Частота миття фасадів:
- Мити і чистити фасад рекомендується мінімум один раз на рік.
- Якщо ж будівля розташовується в межах мегаполісу, то проводити такі заходи з очищення зовнішнього вигляду будівлі слід як мінімум удвічі частіше, а то і раз в квартал.
- На частоту миття фасаду впливає також кількість і матеріали, з яких виготовлені розташовані на ньому додаткові елементи (рекламні щити, освітлювальні елементи і т.д.)
Найпоширеніші матеріали для обробки фасадів ТРЦ:
- різні види профтастил;
- різні види композитних матеріалів;
- різні види каменю (граніт, керамограніт, мармур і т.д.);
- скло;
- пластик і різні пластикові накладки;
- дерев'яні декоративні елементи;
- LED-елементи.
На вартість обслуговування фасаду ТРЦ впливають:
- Архітектурні особливості будівлі та фасаду безпосередньо.
- Матеріали, з яких виготовлений фасад.
- Наявність, кількість і розміри скління.
- Висота будівлі.
- Розташування та прилеглі інфраструктури (можливий під'їзд автовишки до будівлі, чи можливе використання великої кількості води і т.д.).
- Технічні можливості (чи передбачені кріплення на даху будівлі для альпіністів).
- Кількість додаткових накладних елементів (рекламні рамки, лайти, LED-екрани).
Догляд за фасадом. Важливо пам'ятати:
- Вибір матеріалів для фасада: крім його захисних і естетичних функцій, одним з найважливіших показників є його технічні та експлуатаційні характеристики.
- Своєчасне очищення поверхонь від будівельних забруднень. Чим довше будується ТРЦ або чим більше переноситься його відкриття, тим складніше видаляти будівельні суміші з уже давно готових змонтованих поверхонь.
- Ще на етапі вибору матеріалу для обробки фасаду порадьтеся з фахівцями різних сфер: іншими ТРЦ, обслуговуючими компаніями і т.д.
Способи миття фасадів ТРЦ
Промисловий альпінізм:
- Спосіб шубка / стяжка;
- Із застосуванням АВД.
Важлива перевага: можливість миття важкодоступних місць (ребристі і пористі поверхні, наявність дрібних декоруючих матеріалів на фасаді (дерев'яні, металеві, пластикові накладки і т.д.). Такою перевагою володіє тільки даний метод!
Система висотного миття фасадів, вікон, вивісок Unger, що дозволяє проводити мийку з землі на висоті до 20 метрів.
Важливі переваги:
- Можливість догляду за фасадами і елементами декору, які знаходяться на них, і реклами без залучення послуг промислових альпіністів. При цьому, за допомогою системи Unger можна доглядати елементами, що світяться, а також LED-екранами.
- Вартість послуг.